Elokuun autoesittelyssä pirteä ja vakaa Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline.
Digiauto.fi yhteistyössä Valittujen Palojen kanssa
Uusi Volkswagen Polo ei eroa ulkoisesti juurikaan edellisestä vuosimallista, mutta suuri muutos on tapahtunut auton sisätiloissa ja sähköjärjestelmissä. Tyyliltään auto on ottanut askeleen kohti VW Golfia, joskin selvä hajurako on autojen välillä edelleen säilytetty. Pienemmän kokoluokan autoksi Polo on yllättävänkin vakaa ja pirteä ajettava.
Digiauton testattavana oli Comfortline-varustetason auto manuaalivaihteisena, ja lisävarusteista muun muassa pysäköintitutkat edessä ja takana, monitoiminäyttö, sadetunnistin sekä erikoisväri Cornflower Blue. Laatuvaikutelma Polossa on Comfortline-tasosta alkaen hintaansa nähden kohdallaan. Sisustus on tasaisen varmaa Volkswagen-laatua, ajatonta tyyliä ilman kikkailua, sekä hyvässä että pahassa. Ohjauspyörä ja keskikonsoli on viety tyyliltään Golfin suuntaan mukaan lukien kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään auton viihdejärjestelmää sekä auton asetuksia.
Inject Testi Mainos
Tämä on testi mainos. KOkeillaan kuinka tämä mahdollisesti toimii!
Laatuvaikutelma
Vaikka Golfin suuntaan onkin menty, Polossa ärsyttää selvästi harkitun karsitut materiaalivalinnat. Esimerkiksi etuovien kyynärpäille tarkoittettujen syvennysten pehmusteet ovat selvästi Golfin vastaavia ohuemmat, mikä tuntuu pitkällä matkalla epämukavuutena kuskin vasemmassa kädessä. Sisustuksessa on käytetty myös enemmän kovamuoveja, mikä kuuluu enempinä kolinoina ja räminöinä. On vaikea uskoa, että tällaisissa pienissä asioissa olisi voitu säästää kovinkaan paljon, ja enemmän kyse lieneekin siitä, että kalliimpien mallien hintaero näkyisi laadussa selkeämmin. Toisaalta vertailu eri koko- ja hintaluokan auton kanssa on hieman epäreilua, sillä omassa luokassaan Polo edustaa hinta-laatusuhteeltaan parhaimmistoa.
Kyse on kuitenkin pienistä seikoista, sillä perusasiat Polossa ovat kunnossa. 1.2 litrainen 90 hevosvoimainen turboahdettu bensiinimoottori on kaupunki- ja taajamakäytössä riittävän puhdikas ja kytkimen käyttö on tehty mukavuuspainotteiseksi. Autoa on vaikea saada sammumaan liikkeellelähdössä, sen verran pehmeästi kytkin ottaa kiinni. Sen sijaan maantiellä potkua toivoisi ohitustilanteisiin enemmän. Kannattanee siis harkita 1500€ panostusta, jolla saa samasta moottorista 20 hevosvoiman verran lisätehoa.
Ajotuntuma
Ajotuntuma Polossa on kohdallaan. Ohjaus palauttaa täsmällisesti ja monista edullisemmista kilpailijoistaan poiketen keskialueen tunnottomuus loistaa poissaolollaan. Ohjaustehostin muuttuu riittävän jäykäksi maantieajossa, ja auto kulkee tasaisen varmasti kuskin haluamaan suuntaan. Voimakkaassa sivutuulessa auto ei ole yhtä vakaa kuin Golf, mutta jälleen kerran, omassa luokassaan huippuluokkaa. Vaikkei auton 90 hevosvoimaa välttämättä paperilla kuulostakaan päätä huimaavalta, suhteellisen laaja vääntöalue takaa tasaisen hyvän liikkumisen. Suurin vääntömomentti 160 Nm on käytettävissä 1400 kierroksesta alkaen 4000 kierrokseen asti.
Varustelu
Päivityksen myötä uutta Poloa pystyy douppaamaan varusteilla, joita on aiemmin nähty lähinnä kookkaammissa automalleissa. Toki lisävarustelu nostaa nopeasti auton kokonaishintaa, mutta halutessaan ostaja voi valita autoonsa esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen (ACC), ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assistin, peruutuskameran sekä säädettävän urheilualustan.
Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline (valmistajan arvot):
- Moottori: 1.2 -litrainen, nelisylinterinen, turboahdettu bensiinimoottori
- Teho: 66kW (90hv) @ 4800 rpm
- Vääntömomentti: 160Nm @ 1400 – 4000 rpm
- Kiihtyvyys 0-100km/h: 10,8 s
- Vaihteisto: 5-vaihteinen käsivaihteisto
- Tavaratila: 280 litraa
- Polttoainesäiliö: 45 litraa
- Päästöt (yhdistetty): 107 g/km
- Kulutus (yhdistetty): 4,7 l/100 km
- Omamassa: 1107 kg
- Koeajoauton hinta lisävarusteiden kanssa: 19 390,35 €
Yhteenveto
Pikkuautoksi yllättävän vakaa ja pirteä ajettava. Uusi Volkswagen Polo on pirteä niin ulkonäöltään kuin ajo-ominaisuuksiltaan. Polo tuo pikkuautoluokkaan mukavia uusia lisävarusteita kuten aktiivisen vakionopeudensäätimen. Potkua 90 hevosvoiman moottorissa saisi olla maantienopeuksissa hieman enemmän, joten suosittelemmekin harkitsemaan 20 hevosvoimaa tehokkaampaa versiota samasta 1.2-litraisesta moottorista.
Osallistu keskusteluun!