Citroën toivoo, että sen uusi malli DS5 pystyy seuraamaan 1950-luvulla maailmaa valloittaneen Citroën DS:n jalanjäljissä. Onko modernista DS5:stä manttelinperijäksi mallille, joka tunnettiin aikoinaan "jumalattarien autona"?
Inject Testi Mainos
Tämä on testi mainos. KOkeillaan kuinka tämä mahdollisesti toimii!
Testattu Citroën DS5 HDi 163 So Chic
Teho 163 hv
Huippunopeus 215 km/h
Kulutus 4,9 l/100 km
Testissä 5,4 l/100 km
Hiilidioksidipäästöt 129 g/km
Pituus 4 530 mm
Paino 1 681 kg
Tavaratila 469–1 288 l
Hintahaitari Su0messa: 34 995 –53 298 €.
HYVÄÄ
DS5 erottuu massasta Citroënille tutun omaleimaisen sisustuksen ja ulkonäön ansiosta. Sen dieselmoottori on hyvä ja tehokas. Polttoaineenkulutus on siedettävä, kun otetaan huomioon auton koko ja suorituskyky.
HUONOA
Modernista DS5:stä puuttuu sen edeltäjän miellyttävä kaasunestejousitus. Auton alusta onkin melko jäykkä, joten tien epätasaisuudet tuntuvat auton sisällä. Lisäksi näkyvyys sisältä on vain tyydyttävä, ja takana istuvilla voi olla ahdasta.
Vaihtoehdot
Jos ranskalainen eleganssi ei ole välttämättömyys, mutta kaipaat silti tyylikästä suunnittelua, Volkswagenilla on juuri sopiva vaihtoehto. Volkswagen CC on saatavilla dieselmoottorilla lähtöhintaan 41 450 euroa. Jos taas etsit autoa, jolla pärjää hamassa tulevaisuudessakin, kannattaa tutustua Citroën DS5 Hybrid4 -malliin. Siinä on sähkömoottori dieselmoottorin apuna, joten kulutus on Citroënin mukaan vain 3,8 litraa sadalla kilometrillä. Siitä löytyy samat ominaisuudet kuin tämänkertaisesta testiautosta, ja hinta on 45 991 euroa.
TUOMIO
DS5 on ”jumalattarien auton” arvoinen seuraaja ja sen pitäisi vedota ihmisiin, jotka kaipaavat yksilöllisyyttä. Runsas vakio-ominaisuuksien kirjo ja mukava ajokokemus poistavat viimeisimmätkin epäilyksen rippeet.
Osallistu keskusteluun!