
Japanilainen Toyota on säilyttänyt asemansa luotetuimpana automerkkinä Suomessa.
Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa ruotsalaiseen Volvoon ja kolmanneksi eniten saksalaiseen Volkswageniin. Asia käy ilmi Valittujen Palojen vuosittaisesta Luotetuin Merkki -tutkimuksesta.
Toyotan ykkössijoitus säilyi ennallaan vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna. Toyota on ollut luotetuin automerkki Suomessa jo 12 vuotta peräkkäin.
Volvo vahvistui, VW heikentyi
Inject Testi Mainos
Tämä on testi mainos. KOkeillaan kuinka tämä mahdollisesti toimii!
Volvo nousi luottamusvertailussa kakkossijalle oltuaan vuosi sitten kolmantena. Volkswagen puolestaan putosi nyt kolmannelle sijalle oltuaan vuosi sitten kakkosena.
Neljännellä sijalla luottamusvertailussa oli nyt Mercedes-Benz kuten vuoden takaisessa kyselyssä. Ford säilytti niin ikään asemansa viidentenä.
Nissan nousi, Opel laski
Nissan oli nyt luottamusvertailussa kuudentena, kun se vuosi sitten oli seitsemäntenä. Skodan sijoitus oli nyt seitsemäs, kun se vuosi sitten oli yhdeksäntenä. Opelin sijoitus puolestaan heikentyi kahdeksanneksi oltuaan vuosi sitten kuudentena.
Peugeot nousi nyt yhdeksännelle sijalle oltuaan vuosi sitten 12. sijalla. Citroen oli edellisvuoden tapaan kymmenentenä ja Kia 11. sijalla.
Audi heikentyi, Honda ja Renault vahvistuivat
Audi oli nyt sijalla 12 oltuaan vuosi sitten sijalla kahdeksan. Honda vahvisti asemiaan nousten sijalle 13, kun vuosi sitten sen sijoitus oli 16. BMW paranteli asemaansa yhdellä pykälällä ollen nyt sijalla 14. Hyundai puolestaan menetti yhden pykälän ollen nyt sijalla 15.
Renaultin asema luottamusvertailussa parani, kun se oli nyt sijalla 16 ja vuosi sitten sijalla 19. Mazda menetti asemiaan ollen nyt sijalla 17, kun vuosi sitten sijoitus oli 13.
Subaru säilytti paikkansa 18. sijalla. Fiat putosi kaksi pykälää ollen nyt sijalla 19.
Näin tutkimus tehtiin
Kysely on osa Valittujen Palojen Luotetuin Merkki -tutkimusta, joka toteutettiin yhdessä brittiläisen Wyman Dillon -tutkimuslaitoksen kanssa viime vuodenvaihteessa. Suomessa kysely toteutettiin onlinetutkimuksena, jossa autoja koskevaan avoimeen kysymykseen vastasi 899 henkilöä. Kyselyn otos poimittiin tilaajarekisteristä. Se painotettiin iän ja sukupuolen mukaan aikuisväestöä vastaavaksi.
Tutkimuksen virhemarginaali on enintään +/-3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Saksalainen luottaa saksalaiseen
Valitut Palat (Reader’s Digest) kysyi myös saksalaisten kuluttajien arvioita luottamuksesta eri automerkkeihin. Siellä luottamusvertailun kärjessä olivat saksalaiset automerkit. Kymmenen luotetuinta automerkkiä Saksassa olivat paremmuusjärjestyksessä Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Opel, Ford, Toyota, Skoda, Renault ja Peugeot.
Osallistu keskusteluun!