Mercedes-Benzin E-farkku on tyylikäs kuormajuhta | Valitut Palat
Tilaa nyt Valitut Palat -lehti lahjaksiTilaa nyt Valitut Palat -lehti lahjaksi!KESÄALE!

TILAA VALITTUJEN PALOJEN UUTISKIRJE!

Mercedes-Benzin E-farkku on tyylikäs kuormajuhta

Luo: 10/12/2016 - 17:17

Muistan vielä elävästi, kun ensimmäinen Mercedes-Benzin 123-sarjan farmarimalli ilmestyi kotikaupunkini katukuvaan 1970-luvun loppupuolella. Se oli hieno auto, todellinen herrasmiesfarmari, jossa yhdistyivät käytännöllisyys, mukavuus ja tyylikkyys.

Mersun uudesta farmarista ei juurikaan heikkouksia löydy.
Kuva: 
Ilkka Virtanen
ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Inject Testi Mainos

Tämä on testi mainos. KOkeillaan kuinka tämä mahdollisesti toimii!

Se oli oikeastaan ensimmäinen edustusluokan farmariauto, koska sitä ennen farmareita oli totuttu pitämään pelkkinä työkaluina.
 
Herrasmiesmäinen tyyli on tallella ja entisestään vahvistunut lokakuussa 2016 Suomessa esitellyssä uusimman sukupolven E-farmarimallissa. Pikainen koeajo osoitti mallin vahvuudet. Auto eteni mukavasti, vaivattomasti ja äänettömästi.

Koeajossa ollut auto oli mallia Mercedes-Benz 220 d T A Premium Business, jolle 194-hevosvoimainen dieselmoottori antoi riittävästi vääntöä ja tarvittaessa myös ripeyttä ohituksia varten.
 
E-malli muistuttaa viimeisimmän malliuudistuksen myötä ulkonäöltään yhä enemmän Mercedes-Benzin ylellistä S-mallia, ja samanlainen S-mallin tunne autosta välittyy ratin takana. E-farmari on iso, pitkä auto, jonka ajoon suurehko omapaino ja pitkä akselivälit tuovat majesteettista rauhallisuutta.

Akseliväli on itse asiassa kasvanut edellisen sukupolven E-mallista 65 millimetriä ja on nyt 2939 millimetriä.
 
Pitkä akseliväli tuntuu myös matkustamossa ja tavaratilassa, joka on yksi suurimmista luokassaan 640-1820 litran tilavuudellaan.

E-malli on varsinainen kuormajuhta, koska sen vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti korkeuden säätävä takailmajousitus, joka säilyttää kuormauskorkeuden muuttumattomana raskaastakin lastista huolimatta. 

Mallista riippuen kuorman paino voi olla jopa 745 kiloa, ja autoon voidaan kytkeä 2100 kiloa painava perävaunu.
 
E-mallissa on vakiona kattava turvavarustus, mutta koeajoautossa oli lisäksi muun muassa tuulilasiin heijastava nopeusnäyttö, laaja widescreen-värinäyttö, jossa navigaattori ja peruutuskamera. E-malliin saatavissa olevien ajoavustimien määrä edustaakin koko autoalan tämänhetkistä huippua.
 
Mersun uudesta farmarista on vaikea löytää heikkouksia. Yksi heikennys mielestäni on sekä E-mallissa että monissa muissakin uusissa malleissa, että merkin ylväs tunnusmerkki eli keulatähti on siirtynyt konepellin päältä alas jäähdyttäjän säleikköön.

Kaipaan kromattua jäähdyttimen säleikköä, jossa yläreunaa koristava tähti näkyy myös kuljettajalle. Onneksi tässä E-mallissakin tähden saa konepellin päälle, mutta silloin ostajan on valittava Exclusive-varustetaso.
 
Toinen E-mallin heikkous on hinta, joka tosin on suhteellinen kysymys. Edullisimman farmarin E 200 d T A Business -mallin kokonaishinta on 52 703 euroa. 

Web
Mercedes, autoilu, koeajo, liikenne
No
No

Osallistu keskusteluun!