Tutkimus: Suomalainen luottaa Toyotaan, Volvoon ja Volkswageniin | Valitut Palat
Tilaa nyt Valitut Palat -lehti lahjaksiTilaa nyt Valitut Palat -lehti lahjaksi!KESÄALE!

TILAA VALITTUJEN PALOJEN UUTISKIRJE!

Tutkimus: Suomalainen luottaa Toyotaan, Volvoon ja Volkswageniin

Luo: 03/17/2014 - 10:26

Japanilainen Toyota on säilyttänyt asemansa luotetuimpana automerkkinä Suomessa. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa ruotsalaiseen Volvoon ja kolmanneksi eniten saksalaiseen Volkswageniin.

Asia käy ilmi Valittujen Palojen ja sen eurooppalaisten Reader’s Digest -sisarlehtien vuosittaisesta Luotetuin merkki –tutkimuksesta.

Toyotan ykkössijoitus ja Volvon kakkossijoitus säilyivät ennallaan vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna. Volkswagen nousi luottamuskyselyssä nyt kolmannelle sijalle oltuaan vuosi sitten neljäntenä.

Nousussa Ford, Opel, BMW, Honda, Renault ja Fiat

Neljäntenä automerkkien luottamusvertailussa Suomessa on nyt Ford, joka vuotta aiemmin oli sijalla seitsemän. Saksalaisista premium-merkeistä parhaiten pärjää kyselyssä Mercedes-Benz, joka on viidenneksi luotetuin automerkki. Vuosi sitten Mercedes-Benz oli luottamusvertailun kolmonen.

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Inject Testi Mainos

Tämä on testi mainos. KOkeillaan kuinka tämä mahdollisesti toimii!

Japanilainen Nissan on luottamusvertailussa kuudentena, saksalainen Opel seitsemäntenä, saksalainen Audi kahdeksantena, ranskalainen Peugeot yhdeksäntenä ja saksalainen BMW kymmenentenä. Markkinaosuuttaan viime vuosina kasvattanut tsekkiläinen Skoda on luottamusvertailussa sijalla 11. Korealaisista merkeistä parhaiten menestyi Hyundai, joka on sijalla 17.

Sijoitustaan parantaneita merkkejä Suomessa olivat Volkswagenin ja Fordin lisäksi muun muassa Opel, BMW, Honda, Renault ja Fiat.

Volkswagen ja Toyota suosikkeja Euroopassa

Haastateltavien eri automerkkeihin liittämistä luonnehdinnoista korostuivat Audin kohdalla laatu, Mercedes-Benzin kohdalla imago, Volvon kohdalla vastuullisuus ja Skodan kohdalla tuotteen edullisuus suhteessa laatuun. Citroën oli luottamusvertailussa sijalla 12, mutta poikkeuksellinen moni haastatelluista oli valmis suosittelemaan kyseistä automerkkiä.

Parhaiten luottamuskyselyssä menestyivät Euroopan tasolla Volkswagen ja Toyota. Volkswagenia pidettiin luotetuimpana automerkkinä neljässä maassa ja Toyotaa kolmessa maassa. Volkswagen oli luottamusvertailun ykkönen kotimaansa Saksan lisäksi Belgiassa, Hollannissa ja Sveitsissä. Toyotaan kuluttajat luottavat eniten Suomen lisäksi Portugalissa ja Venäjällä. Luottamusarvosanojen keskiarvon perusteella viisi luotetuinta merkkiä Euroopassa ovat Volkswagen (11,01 %), Toyota (9,83 %), Renault (7,71 %), Mercedes-Benz (7,20 %) ja Opel (6,59 %).

Saksalainen ja ranskalainen luottaa kotimaiseen

Tutkimuksen mukaan kuluttajat luottavat useassa maassa kotimaassa valmistettuun automerkkiin. Renault on luotetuin merkki kotimaassaan Ranskassa ja Sloveniassa, jossa yhtiöllä on autotehdas. Renault-konserniin kuuluva Dacia on luotetuin merkki kotimaassaan Romaniassa. Volkswagen on luotetuin merkki Saksassa. Tsekissä valmistettava Skoda on niin ikään luotetuin automerkki kotimaassaan.

Saksalaiset luottavat kotimaisiin merkkeihin. Luotetuin merkki Saksassa on Volkswagen, toisena on Mercedes-Benz, kolmantena Audi, neljäntenä BMW, viidentenä Opel ja kuudentena Ford.

Ranskalainen kuluttaja luottaa eniten Renaultiin, toiseksi eniten Peugeotiin ja kolmanneksi eniten Citroëniin.

Näin tutkimus tehtiin

Kysely on osa Reader’s Digestin kansainvälistä Luotetuin merkki –tutkimusta (European Trusted Brands), joka toteutettiin yhdessä brittiläisen Wyman Dillon –tutkimuslaitoksen kanssa viime vuodenvaihteessa 12 Euroopan maassa. Tutkimukseen vastasi yhteensä yli 18 000 kuluttajaa. Suomessa kysely toteutettiin onlinetutkimuksena, jossa autoja koskevaan avoimeen kysymykseen vastasi noin 900 henkilöä. Kyselyn otos poimittiin tilaajarekisteristä. Se painotettiin iän ja sukupuolen mukaan aikuisväestöä vastaavaksi.

Tutkimuksessa selvitettiin avoimella kysymyksellä, mitkä ovat kyselyyn vastanneiden mielestä luotetuimmat tuotemerkit kaikkiaan 38 eri tuoteryhmässä, joista yksi oli automerkki.

Tutkimuksen virhemarginaali on +/-2,5 prosenttiyksikköä.

Lisätietoja asiasta antavat päätoimittaja Ilkka Virtanen (09) 503 4657, 040 7355953 ja tutkimuspäällikkö Tiina Suomela 050 5955143.


Valitut Palat on osa Reader’s Digestin kansainvälistä lehtiperhettä. Reader’s Digest on maailman luetuin aikakauslehti. Se ilmestyy 21 eri kielellä ja 50 eri painoksena. Reader’s Digest –lehtien maailmanlaajuinen levikki on noin 23 miljoonaa kappaletta ja niillä on 95 miljoonaa lukijaa.
Web
No
No

Osallistu keskusteluun!